Calvià: Es Capdellà i finca pública de Galatzó
El poble s’originà a final del segle XVII, quan alguns jornalers s’establiren en les possessions pròximes a la cruïlla dels camins de Peguera, d’Andratx-Calvià, i de Galatzó. Pel darrer camí, passant pel coll Gomà, s’arriba a la vall i les cases de Galatzó. En el segle XVIII foren del Comte Mal, Ramon Safortesa, que, segons la llegenda, encara s’hi apareix sobre un cavall negre per redimir-se. A la gran façana decorada amb pedrolí hi destaquen el portal forà que dona accés a la clastra, on es pot visitar la tafona, i el portal de la capella. Un sistema de molins d’aigua i safareigs domina l’espai d’horts. L’itinerari de ses Sínies conté un seguit de construccions etnològiques: la font de sa Cometa, els forns de calç de na Llaneres, barraques i sitges de carboner, i la naveta i el pou de ses Sínies.
En el núcleo de pescadores de Sant Elm, dominando la cala En Gemec, se construyeron un hospital y una capilla sobre una colina y, a principios del siglo XIV, se protegieron con una torre. En 1886, el archiduque Lluís Salvador lo incorporó a su patrimonio.
En la costa de esta población destacan las diversas vistas de Es Pantaleu y Sa Dragonera. Desde Mollet se puede embarcar y visitar el Parque Natural de Sa Dragonera, propiedad del Consell de Mallorca y creado gracias a la presión ecologista. Tres itinerarios permiten disfrutar de los valores naturales e históricos: el faro y torre de Llebeig, el faro de Tramuntana y el magnífico camino de Es Far Vell o de na Pópia. Desde el barrio de S’Algar se puede seguir por el camino de Can Tomeuí y de cala en Basset, y llegar a la estratégica torre de cala en Basset, datada de 1583.
La Ruta de la Pedra en Sec GR 221 passa pel terme municipal de Calvià amb dos trams:
- Calvià - Estellencs, variant de Galatzó: https://caminsdepedra.conselldemallorca.cat/-/variant-c-calvia
- Es Capdellà - Estellencs, variant de Galatzó: https://caminsdepedra.conselldemallorca.cat/-/variant-b-galat-1
Per a poder usar el track GPS cal tenir instal·lada alguna aplicació que llegeixi aquest tipus d'arxius, com poden ser per exemple, Wikiloc, Tracklia, Geo Tracker o GPX Viewer.
Informació relacionada
-
Track GPX de la ruta Es Capdellà i finca pública de Galatzó de Calvià
Descarrega
Consorci Serra de Tamuntana
Contacte
General Riera, 113, Palma
(+34) 971 219 735
serradetramuntana@conselldemallorca.net